Honda Accord – wersje silnikowe i historia modelu
Sedany klasy średniej – niegdyś niezwykle popularne i poważane samochody, dzisiaj niestety zepchnięte na margines, a ich rynek zdominowany przez limuzyny segmentu premium. Branża motoryzacyjna w ciągu kilku lat jest w stanie wywrócić się do góry nogami, a ofiarą inwazji crossoverów i SUV-ów stały się właśnie między innymi sedany. Tego typu auta niestety co rusz znikają z rynku europejskiego, gdyż utrzymywanie ich w naszym rejonie świata przestaje być opłacalne. Idealnym przykładem jest tutaj Honda Accord – wiele znaczący w historii motoryzacji model, który niestety siedem lat temu opuścił Stary Kontynent i nie zanosi się na to, by miał tutaj kiedykolwiek wrócić.
Honda Accord – historia modelu
Korzenie Hondy Accord sięgają niebywale daleko, bowiem pierwsza generacja tego auta pojawiła się na japońskim rynku już w 1976 roku. Samochód ten produkowany był jako hatchback oraz sedan i cechował się naprawdę solidnym jak na tamte czasy wyposażeniem i bardzo małą wagą, gdyż nie przekraczała ona tony.
Teraz przeskoczymy szybko do roku 1993, a więc prawie 20 lat wprzód. To właśnie wtedy Honda nawiązała współpracę z brytyjskim Roverem, tym samym przenosząc produkcję Accorda do Swindon i ogłaszając debiut swojego nowego samochodu w Europie. Honda Accord piątej generacji występowała w trzech typach nadwozia – nie było już śladu po hatchbacku, lecz w jego miejsce weszły odmiany coupe oraz kombi. Te auta osobowe, razem z szóstą generacją, posiadają aktualnie status klasyka, co nie powinno dziwić – posiadają naprawdę świetny design oraz spore możliwości pod kątem mocy.
Honda Accord rozwijała się równocześnie w dwóch wersjach – promowano osobno wersję na rynek europejski oraz amerykańsko-japoński. Dopóki jednak pierwszą z nich zajmował się Rover, wszystko zgadzało się pod kątem finansowym, a Accord nabierał na popularności w wielu miejscach na całym globie. Współpraca zakończyła się jednak w 2002 roku i debiutująca wtedy wersja europejska siódmej generacji została połączona z tą japońską. Tym samym rozdzieleniu uległa edycja amerykańska.

Ósma generacja Hondy była ostatnią, która posiadała oficjalną dystrybucję do Europy. W 2015 roku samochody z linii Accord został wycofane z Europy, a to posunięcie argumentowano słabą sprzedażą i chęcią skupienia się na crossoverach i pojazdach miejskich.
Honda Accord – silniki
Opisując jednostki napędowe modelu Honda Accord pominiemy rzecz jasna dziewiątą oraz dziesiątą generację – samochody osobowe z tych wcieleń występują w Europie w marginalnej liczbie i są one sprowadzane z Japonii bądź Ameryki Północnej. Opisywanie jednostek w autach, które nijak można dostać w Polsce nie ma żadnego większego sensu. Z drugiej strony opowieść o jednostkach dostępnych w europejskim wydaniu Hondy Accord także nie będzie najdłuższa. Honda nawet nie próbowała zbytnio ukrywać, iż samochody z napisem Accord na karoserii wysyłane na Stary Kontynent już ich zbytnio nie odchodzą. Z tego też względu możemy wymienić jedynie trzy silniki – dwa benzynowe (2.0 156 KM oraz 2.4 201 KM) oraz dwa wysokoprężne (2.2 – 150 i 180 KM).